Ilmainen ja nopea toimitus 1-3 päivää!

Ilmainen ja nopea toimitus 1-3 päivää!

8.1.2018

2500 euron unelma

2500 euroa. Se oli summa, jolla pikkuinen taffer vuonna 2014 perustettiin. Avataan hieman tuota euromäärää, mihin se toiminnan alkuvaiheessa riittää.

Ira keittiönpöydän ääressä 2014 leikkaamassa vetoremmien vahvikekumia. Keittiönpöytänä toimi tuolloin vanerilevy pahvilaatikoiden päällä!


Olimme avaamassa ensimmäistä verkkosivuamme eikä kummallakaan meistä tuolloin ollut hajuakaan, kuinka tehdään nettisivut. Päätettiin siis pyytää apua tutulta, joka osaisi tehdä sivut joilla saadaan homma käyntiin. Hintalappu kaveri-alen jälkeen oli tuhat euroa.

Aloimme ymmärtää, kuinka vähän 2500 euroa oikeasti on. Totta, sillä pääsisi kyllä Thaimaahan muutamaksi viikoksi ihan kelpo lomalle, mutta yritystoiminnassa kyseinen raha ei kauaa polttelisi ennen kuin palaisi loppuun. Itse asiassa harva varmaan edes on niin hullu, että lähtee moisen summan turvin perustamaan yritystä ilman muita tulonlähteitä - “Liikaa riskejä ja liikaa vaivaa”. No, me nyt oltiin jo tuossa vaiheessa niin lahoja päästämme että oltiin ehdottomasti sitä mieltä että todellakin lähdetään kokeilemaan ja kun kerta rahat on tiukilla, niin ei muuta kuin kiukkupuuskan voimalla voimalla väsäämään itse kauppaa 1.0.

Ensimmäiset kolme vuotta TAFFERia pyöritettiin kotoa käsin, jolloin kaikki tila otettiin tarkasti käyttöön.


Muistan kun Otto iltahämärällä luki tunteja ja tunteja keskustelupalstoja kalastellen sieltä ohjeita kuinka kasata wordpress- pohjaiset sivut. Minä puolestani kyhäsin verkkokauppaa tavoitteena saada auki jokin paikka missä myydä tuotteita. Tämäkin asia tuli vähän kuin puun takaa; vielä vuonna 2014 verkkokauppa ei ollut niin yleistä kuin nyt ja tuolloin meilläkin kantava ajatus oli hoitaa homma jälleenmyynnin kautta. Noihin aikoihin meillä oli tasan kaksi jälleenmyyjää Jyväskylässä ja aika pian ajatukset alkoivat kääntymään pian jopa räjähtävään ongelmaan: “entäs jos joku Helsingissä haluaa tilata TAFFERit mutta meillä ei ole siellä vielä ainuttakaan jälleenmyyjää?”

2015 ja vaatekaapin tilalla oli tarvikevarasto, lattiasta kattoon.


Lopputulos oli selvä: verkkokauppa oli saatava auki, mielellään jo samana päivänä. Sähköpostiin ja facebookiin alkoi tulla kyselyitä, mistä tuotteitamme voi ostaa. Pakko myöntää, siinä kyllä nousi hikipisara jos toinenkin kun mietin että siellä meillä nyt olisi niitä asiakkaita mutta kun ei tiedetä miten ja missä niille myydään! Tämä pisti vauhtia verkkokaupan syntyyn ja noihin aikoihin lamppu ensimmäisen kerran syttyi päässämme: verkkokauppa todellakin voisi olla vaihtoehto.

Saatiin 1.0 auki ja sillä mentiin jonkun aikaa, rahaa kun ei edelleenkään ollut tuhansien eurojen designer-sivustoon. Ensimmäinen kauppa oli oikeastaan niin ruma, että hämmästyin joka kerta kun joku sieltä jotain tilasi! Kaupan visuaalinen ilme oli hirveä ja tuotteiden tilaaminenkin oli yksi saakelin operaatio. Onnistuneen tilauksen tehdäkseen asiakas joutui täyttämään yhteystietonsa neljälle eri sivulle. Ei siis ihme, ettei ihan jokainen asiakas tätä vaivaa viitsinyt nähdä ja kauppoja meni ohi.

Jo melko varhaisessa vaiheessa siis ymmärrettiin, että ammattitaitoinen ja hyvä koodaaja on henkilö johon euroja kannattaa sijoittaa. Vaikka itsekin voi halvalla tehdä, saatiin moninkertaisesti ammattimaisempi ote hommaan kun mukana oli asiansa osaava henkilö. Tokikaan heti alkuun meillä ei ollut rahoja palkata koodaria, jolloin asiat oli tehtävä itse. Alkuun itse tekemisessä oli myös muutama hyöty: 1.) ymmärtää paremmin, miten asiat käytännössä toimii ja 2.) ymmärtää, milloin kannattaa maksaa ulkopuoliselle ja milloin ei. Ja jos jotain viimeiset neljä vuotta ovat opettaneet, on ammattitaitoinen koodari on yksi niitä avainhenkilöitä joihin verkkokauppayrittäjänä kannattaa sijoittaa. 

Tässä voidaan jo puhua omistautumisesta. Tila loppui kerrostaloasunnosta, sänky nostettiin katon rajaan ja toimisto voitiin rakentaa sängyn alle.Koko viikonloppu meni lautoja sahatessa, mutta taas säästyi rahaa jota sijoittaa yrityksen kasvattamiseen.



Entäpä sitten tuotteiden mainostus nollabudjetilla? Miten myydä tuotteita, joista kukaan ei tiedä mitään ja euroja mainostukseen ei ole?

Moni bisnesammattilainen pudistaisi tässä vaiheessa rajusti päätään ja sanoisi, että ei mitään järkeä. Ennen yrityksen perustamista osallistuin yrittäjyyskurssille, jossa ideaamme sparrattiin ja hiottiin. Laskivat siellä, että tarvitsisimme noin 100.000 euroa lainaa että tämänkaltainen bisnes lähtisi rullaamaan. No, meitähän ei tuollainen hirvittävän kokoinen lainasumman hakeminen houkutellut (eikä varmana oltaisi moisia summia edes saatu), eli piti keksiä joku sata kertaa halvempi keino.

Ensimmäisiä kuvia vaatemalliston alkuajoilta, kaksi vuotta kesti ensimmäisestä kaavoituksesta myytyyn paitaan.



Ensimmäisissä mainoskuvissa olimme siis itse. Olimme niin persauki, ettei meillä ollut varaa maksaa kenellekään mallintöistä. Hyvä että saatiin rahat riittämään edes pariin mainospaitaan. Muistan yhdenkin kuvauskerran, kun otimme kuvia pipoista. Taisi olla talvi 2015 ja niinkuin pari viimeistä talvea, ovat olleet jokseenkin vähälumisia. Yksi kaunis päivä sitten tuli taivaan täydeltä lunta ja päätettiin että nyt tai ei koskaan, ne kuvat on otettava! Joten ei muuta kuin pipot kassiin ja auto käyntiin ja äkkiä etsimään joku hyvä kuvauspaikka.

Oli ihan jäätävän kylmä päivä, ehkä jopa koko talven kylmin. Lisäksi koko automatka tapeltiin jostain ja hyvä ettei mykkäkoulua vedetty kun alettiin kuvaamaan. Kummallakaan meistä ei ollut hajuakaan mitä niissä kuvissa pitäisi tehdä tai kuinka ne mallit nyt oikein poseeraa. Lopputulos olikin sarja koomisia otoksia joissa näytimme siltä että tuijotamme kuolleilla silmillä tyhjyyteen. Siitä sitä kuitenkin lähdettiin, kohti vahvempaa huomista.

Mikäli talvikuvausten jälkeen halusi saunaan lämmittelemään, oli ensin raivattava lauteet tyhjäksi pahvilaatikoista.


Nyt vuonna 2018 jos voisin palata ajassa taaksepäin, tekisinkö toisenlaisia ratkaisuja? Todennäköisesti en. Vaikka olisimmekin mitä todennäköisimmin päässeet tavoitteisiin huomattavasti nopeammin esimerkiksi isommalla pohjakassalla, olisi se poistanut monta alkutaipaleen käytännön kokemusta, jotka lopulta opettivat enemmän kuin mikään muu.

-Ira-

TOUGHER x STRONGER

Näytä kaikki uutiset