Ilmainen toimitus 2-3 arkipäivää!

Ilmainen toimitus 2-3 arkipäivää!

16.12.2018

”Viime vuonna läikkyi yli”

Rajua, mutta rehellistä. Sillei ollaan tehty kaikki ja haluttiin sitä myös tämänkin haastattelun olevan!

Kiitos vielä jutun toimittaneelle lehdelle.

Juttu julkaistu 24.10.2018 Suur-Jyväskylä lehdessä. Toimittaja Jussi Komulainen.

"Tafferin yrittäjien Otto Rostin ja Ira Mäkisen oli pakko hidastaa tahtia neljän vuoden paahtamisen jälkeen. 

Kun Otto Rosti ja Ira Mäkinen kertovat yrityksensä Taffer Finlandin vaiheista, yrittämisestä ei saa ainakaan liian ruusuista kuvaa. Vuonna 2014 perustettu Taffer sai alkunsa, kun Rosti alkoi kehitellä oman kuntosaliharrastuksensa pohjalta vetoremmejä, jotka hän itse kelpuuttaisi. Puoliso Mäkinen lähti mukaan toimintaan, ja he kehittelivät tuotteita ja pyörittivät verkkokauppaa aluksi kerrostalokaksiossaan. Huonekaluja myytiin pois tieltä, kun yritys kasvoi, ja kaksio vaihtui kolmioon.

– Työpäivät olivat järjestään 12-tuntisia ensimmäiset kaksi vuotta – eikä viikonpäivällä oikeastaan ollut väliä. Olisi ollut turha lähteä erikseen töihin, kun oli koko ajan töissä, Rosti muistelee.

Yritystä alettiin rakentaa 2 000 eurolla, joten yrittäjien oli tehtävä pitkää päivää, koska he eivät halunneet ottaa ”asuntolainan verran velkaa”. Nyt yritys on toiminut puolitoista vuotta Seppälänkankaalla erillisissä tiloissa.

– On hyvä, että on erikseen koti ja työpaikka. Kotona tekeminen alkoi tökkiä, kun oli kellon ympäri töissä, Mäkinen sanoo.

Muutenkin yrittäjillä alkoi tulla jaksamisen rajat vastaan.

– Ensimmäiset neljä vuotta meni hirmuinen vauhti päällä. Nyt on vähän hidastettu sitä ja keskitytty kehittämään olemassa olevaa eikä tavoiteltu järkyttävää kasvua, Mäkinen kertoo.

Tafferin liikevaihto oli viime vuonna reilut 200 000 euroa, ja tänä vuonna tavoitteena on päästä samaan, mutta rauhallisemmalla tahdilla.

– Viime vuonna läikkyi rajusti yli ja meni liian kovaa. Tänä vuonna pääsemme parempaan tulokseen, vaikka liikevaihto pysyy samana. Olimme myös vähän aikaa kesälomalla. Viime vuonna töitä teki kiukkuisena, mutta tänä vuonna tämä on taas tuntunut parhaalta työpaikalta ikinä, Rosti sanoo.

 

Vetoremmit ovat yhä Tafferin päätuote, mutta yritys myy myös muita treenivarusteita. Vaikka kuntosaliharjoittelu on nykyään suosittua, Mäkinen myöntää, että Tafferin kohderyhmä on aika pieni. Moni yhdistää tuotteet täysin kehonrakentajiin ja fitness-harrastajiin, mutta niitä käyttävät myös esimerkiksi jääkiekkoilijat.

– Me myymme premium-tuotteita. Meidän vetoremmit maksavat 65 euroa, kun halvimmillaan kilpailevan tuotteen taitaa saada 19 eurolla. Meidän tuotteet eivät ole jokaiselle kuntosaliharrastajalle, vaan sille, joka haluaa parhaan. Siksi asiakkaita on haettava ulkomailta. Mieluummin etsimme kaikki maailman ihmiset, jotka haluavat parhaan tuotteen, kuin alamme tehdä huonompaa, jota myydään kaikille, Rosti kertoo.

Suomessa Taffer markkinoi tuotteitaan sillä, että ne ovat parhaita ja suomalaista käsityötä. Tämä ei kuitenkaan toimi ulkomailla, sillä ”edes Ruotsissa ketään ei kiinnosta se, että tuote on tehty Suomessa”. Siksi Taffer on uudistamassa täysin englanninkielisen verkkokaupan, jonka avulla haetaan välivuoden jälkeen taas kasvua.

Tafferilla on Suomessa noin 40 jälleenmyyjää ja yksi myös Britanniassa. Vientiä ei voi Rostin ja Mäkisen mukaan kuitenkaan rakentaa jälleenmyyjien varaan, sillä katteet eivät kestä sitä, koska tuotteita on kallista valmistaa Suomessa. He haluavat kuitenkin teettää tuotteet lähellä, jotta he voivat itse valvoa laatua ja kokeilla uusia ideoita nopeasti. Taffer on saanut positiivista palautetta esimerkiksi Britanniasta, josta oma tuotanto on monilta aloilta kadonnut.

– Britit ovat sanoneet, että eivät ole nähneet laadun osalta mitään vastaavaa ja että nämä ovat ihan eri tuotteita, Rosti sanoo.

Taffer on harkinnut ulkopuolista rahoitusta kasvun tueksi ja muutaman sijoittajan kanssa on neuvoteltukin, mutta sopivaa ei ole löytynyt.

– Sijoittajan tehtävä on yleensä saada mahdollisimman isoa tuottoa. Siksi moni sijoittaja puuttuu heti aluksi siihen, miksi tuotteet tehdään Suomessa ja niin kestäviksi, etteivät ne hajoa. Niiden pitäisi siis olla halvempia ja huonompia, että niitä saataisiin myytyä enemmän. Se taas sotii kaikkea sitä vastaan, minkä takia me tätä teemme, Rosti ja Mäkinen sanovat."



Näytä kaikki uutiset